Fasta

Här är länkar och en del information om fasta.

Hur gör jag?

Jag fastar en dag per vecka, äter frukost men sedan inget eller minmalt till frukost nästa dag. Det liknar mest metoden “Eat Stop Eat”.

Mitt mål är att fasta på tisdagar, att förenkla för mig själv genom att ha en fast dag i veckan (mindre att fundera över).

Det händer att jag kör en kortare fasta andra dagar i veckan genom att hellre hoppa över lunchen helt än att äta något jag inte mår så bra av.

Periodisk fasta

Links (in English)

The Leangains Guide
The Warrrior Diet

Länkar (svenska)

Periodisk Fasta
Periodisk Fasta: Olika upplägg
10 myter om fasta avfärdade

Periodisk fasta: Den stora guiden till fettfri massa

Precis som namnet antyder så innebär periodisk fasta att du fastar i kortare perioder. Det kan handla om att fasta i allt från några timmar upp till flera dagar i rad. Det finns numera ett par vedertagna ”metoder” för fastande, och klassiska varianter är:
Fasta varannan dag
Äta som vanligt, men fasta 24 h vid ett eller två tillfällen i veckan
Fasta olika tidsperioder under ett dygn (till exempel under 16 h, 18 h eller 20 h) och ät under resten
Den variant som ingår i Leangains består av den senare varianten: Under ett dygn fastar du 16 timmar, och har ett ätfönster på 8 timmar.

Ett klassiskt upplägg är att fasta fram till klockan 12.00, ha ett ätfönster fram till 20.00, och sedan åter fasta fram till 12.00 nästa dag. Under ditt åtta timmar långa ätfönster intar du dagens mat, och det är alltså inget problem att passa in i de normala sociala konventionerna med lunch runt 12 och middag under kvällen.
Under fastan ska du inte äta eller dricka något som innehåller några större mängder energi. Drick så mycket vatten, kaffe och liknande du vill, men undvik drycker med mycket energi.

5:2 fasta

5:2 innebär att man fastar två dagar per vecka och äter som vanligt de andra fem dagarna. Fastedagarna behöver inte ligga efter varandra. Det är tillåtet att äta lite under fastedagarna, max 600 kcal/dag för män och max 500 kcal/dag för kvinnor.

Länkar (svenska)

5:2 – Dieten som har vetenskapligt stöd
Spännande forskning
Periodisk fasta, korttidsfasta – 16:8 eller 5:2 metoden?

Links (in English)

Fast day feasts | What to eat on the 5:2 fast diet

Fasta

Fasta, detox och hälsa

Varför fasta
Fasta gör du främst för att rena kroppen från toxiner (stagnerade slaggämnen och gifter), vitalisera ämnesomsättningen, stärker immunförsvaret, motverkar inflammationer samt stimulera cellproduktionen. Även produktionen av kroppsegna antioxidanter tros öka vid fasta. Vid fasta gör du även av med överflödigt kroppsfett. Därtill kan den fungera förebyggande och som en hjälpare mot vissa sjukdomar.

Vattenfasta

Ren vattenfasta är den tuffaste formen av fasta och bör bara genomföras när du är mer rutinerad med olika typer av fasta. Det finns en risk att du blir mer frusen av denna typ av fasta om du inte gör den under varmare årstider. I detta fall intas inga näringsämnen alls utan bara rent vatten.

Endagsfasta – korttidsfasta

Att göra en endagsfasta men jämna mellanrum är ett bra sätt att vila och stimulera kroppen. Fruktfastan är en populär form av denna typ, eftersom du inte behöver känna hunger. Annars kan du välja att bara dricka juicer eller annan vätskeform som passar dig själv. Att dra ner på energiintaget i 16 – 24 tim har visat sig öka tillväxtfaktorn BDNF, vilket är bra för hjärnans tillväxt.